Türk Hava Yolları, 1999 yılında adımını attığı
Çin pazarında bugün 4 şehir; Pekin, Şanghay, Hong Kong ve Guangzhou’ya haftada
28 sefer yapıyor. THY’nin Çin mucizesi ve yeni hedefleri
Son
yıllarda yaptığı atılımlarla dünyanın sayılı havayolu şirketleri arasına giren
Türk Hava Yolları(THY), Çin hattında da kabına sığmıyor. Dünyanın en büyük
ikinci ekonomisi olan Çin’de 4 şehre haftada 28 sefer düzenleyen THY, Afrika
kıtasındaki gücü ve business class’taki ikram kalitesi sayesinde Emirates,
Lufthansa ve Air France gibi küresel rakipleri ile başa baş mücadele ediyor.
BÜYÜMÜYORSANIZ
ASLINDA KÜÇÜLÜYORSUNUZ
Çin’in
şu an dünyanın ikinci büyük ekonomisi olduğunu ve dış ticaret hacminde ABD’yi
geçtiğini hatırlatan Türk Hava Yolları Pekin Müdürü Veysel Taş, “Havacılıkta da
arz edilen koltuk-kilometre kıstasında Amerika’dan sonra Çin yine ikinci. THY
olarak Çin’de büyümeye devam ediyoruz. Eğer büyümüyorsanız aslında
küçülüyorsunuz. İlk seferimizi 1999’da yaptığım Çin’de şu anda Pekin, Şanghay,
Hong Kong ve Guangzhou’ya haftada 28 sefer yapıyoruz. 2011 başında haftada 5
olan Pekin ve Şanghay seferlerimizi her gün yapmaya başladık. 1 Nisan’da Guangzhou’ya da günlük uçmaya
başlayacağız ve böylece Çin’deki 4 destinasyona günlük seferler yapıyor
olacağız. Büyük bir büyüme yakaladık” dedi.
ÇİN
PAZARINDA YÜZDE 97 BÜYÜDÜK
THY
Pekin Müdürü Veysel Taş, 2010 ile 2012 yılları arasında koltuk olarak Çin’de
yüzde 97’lik, Pekin’de ise yüzde 71’lik büyüme oranı yakaladıklarını belirterek,
“2010’a ne kadar koltuk arz ediyorsak, bunun iki katını arz ediyoruz şu anda
Çin’de. Önceden 270 koltuklu Airbus 340 ve Airbus 330 tipi uçaklarla
uçuyorduk. Şu anda business, comfort ve
ekonomi olmak üzere üç sınıflı kabin
konfigürasyonu olan 337 koltuklu Boeing 777’leri kullanıyoruz. Bu da bizim
koltuk sayımızı artırıyor ve avantaj sağlıyor. 2014’te filomuza katılacak olan
yeni Boeing 777 uçaklarımızda comfort class’ı kaldırıp bu koltukları daha fazla
gelir getiren business sınıfa dönüştüreceğiz” diye
konuştu.
ÇİN’DE
DAHA DA BÜYÜMEK İSTİYORUZ
Çin’de
büyümek istediklerini vurgulayan Taş, “Hem uçtuğumuz noktalara frekans artışı,
hem de yeni noktalara uçmak istiyoruz. Business class Çin pazarında çok iyi ve
biz yeni Boeing 777 uçaklarımızda 50 koltuğu business class’a ayıracağız. Çin de
büyümek istiyoruz. Bununla ilgili çalışmalara başladık ama Pekin Atlanda’dan
sonra dünyanın en yoğun ikinci havalimanı. 2012 yılında 82 milyon yolcu
kullandı, 557 bin uçak kondu. Burada slot(uçuş izni) almak çok kolay değil.
Rakiplerimizden bazıları uçak tiplerini büyütüyor ve Airbus 380’le uçuyor” dedi.
ALMANLAR
THY İLE UÇUYOR
THY’nin
Pekin hattındaki business class biletlerinin yüzde 30’unun Almanya’dan, yüzde
30’nun ise Çin’den satıldığını açıklayan Taş, “Almanya ile Çin arasında diğer
havayollarından aldığımız çok yolcu var. Bizim business class’ı dolduranlar
Almanlar ve Çinliler. Almanlar eğer Frankfurt ve Münih dışına uçuyorlarsa
kaliteli ikram ve hizmetimizden dolayı İstanbul’da aktarma yapıp bizimle uçmayı
seçiyor. Pekin’de 30’a yakın kurumsal anlaşmamız var ve bu kurumsal anlaşmalar
yüksek gelirli yolcuyu bize getiriyor. Bir anlamda Çin in business tarafını
sunuyor bize. THY olarak Çin’de yeni noktalara
çalışmalıyız.
KARGO
SEFERLERİ ARTIYOR
Kargo
taşımacılığında yeni bir yapılanmaya girdiklerini de açıklayan Taş, “Kargo
gelirlerimizde büyük bir paya sahip olan Şanghay’da 2 kargo uçağıyla operasyon
için uçuş izinlerini aldık. Haftada iki kez Şanghay-İstanbul kargo seferimiz
olacak. Guangzhou’ya da yaz tarifesinde haftada iki kargo seferi yapacağız. Hong
Kong’tan ise 4 seferimiz var. Pekin’den geçen sene 190 bin yolcu taşıdık. Bu
sene 200 bin yolcuyu geçmeyi hedefliyoruz. Ocak ve şubat rakamlarında yaklaşık
yüzde 10’luk bir artış var. Doluluk oranı 2012’de yüzde80, 2013’te yüzde 85
hedefliyoruz” diye konuştu.
REGULASYON
ANLAŞMASI ÇOK ÖNEMLİ
Çin
hükümetinin yaptığı regülasyon anlaşmasına göre bazı ülke vatandaşlarına eğer
transit seyahat ediyorlarsa 72 saate kadarki konaklamalar için Çin vizesi
istemediğini, ancak Türkiye’nin bu anlaşmaya dahil olmadığını ifade eden Taş,
anlaşmaya dahil olmanın çok önemli olduğunu vurguladı. THY Pekin Müdürü, Çinli
işadamları ve şirketlerin Afrika’da çok büyük yatırımları olduğunu, THY’nin
Afrika kıtasında 35 civarında noktaya uçuyor olmasının kendilerine büyük avantaj
sağladığını sözlerine ekledi.